Verantwoording manifestatie

Spel der mogelijkheden

We hebben gemerkt dat onze groepering een algemeen gevormd beeld heeft door de maatschappij. Als we het hebben over mensen met een lichamelijke beperking worden ze vaak zielig gevonden, omdat ze beperkt zijn in mogelijkheden volgens hun. Ook de angst voor deze doelgroep ontstaat, omdat de maatschappij er niet graag mee geconfronteerd wordt en te weinig over geïnformeerd wordt. Er is dus sprake van stereotypering over deze doelgroep(Koster,2012). Dit is ook de onderbouwing van ons spel der mogelijkheden. We willen aan de hand van dit spel de stereotypering proberen te doorbreken of te nuanceren. Als een cognitief schema over een groep mensen wordt gevormd, dan spreken we over stereotypering. Het is georganiseerde kennis over een groep mensen. En het is een vereenvoudigde, meestal onjuiste, weergave van de werkelijkheid( Zimbardo,2013). Doorbreken van stereotypering lukt door de individuele diversiteit binnen de groep te benadrukken. De gemiddelde persoon met een lichamelijke beperking bestaat niet. Daarom laten wij door de vragen een diversiteit van lichamelijke beperkingen zien. Hierdoor komt de diversiteit van deze doelgroep naar voren. Maar ook leren de bezoekers  het ervaren van een lichamelijke beperking door de “doe” opdrachten in het spel. Aan de hand van deze twee vormen zorgen we ervoor dat de bezoeker meer informatie krijgt over de groepering en deels ervaart wat een lichamelijke beperking is. Alle vragen zijn gekoppeld aan ons blog. Op de blog zal elke vraag onderbouwd worden met informatie, foto’s en video, zodat de bezoeker visueel een beter beeld kan vormen van de groepering.
Bron:
 Kwaliteitenmuur
De onderbouwing van deze kwaliteitenmuur is gebouwd op de injectietheorie. De injectietheorie houdt in dat je activiteitvoorlichting door anderen serieuzer wordt genomen als je niet alles vanuit een perspectief bekijkt, maar ook een of twee tegenargumenten in je activiteit opnoemt. Maar je moet er wel voor zorgen dat die tegenargumenten niet van doorslaggevende betekenis zijn(Zimbardo,2013). Tijdens deze activiteit laten we de beperking van een persoon zien, maar ook de kwaliteiten. En hoe zij graag gezien willen worden. Hierdoor laten  we de positieve kanten van een beperking laten zien, maar ook de beperking laten zien. Hierdoor word er een klein negatief deel toegevoegd aan deze muur, zodat we niet alles vanuit een perspectief bekijken. Tevens gebruiken we de theorie van schemavorming bij de waarnemer. Door vooraf te vragen welk beeld ze hebben komen we aan de hand van vragen erachter hoe de schemavorming bij de bezoekers is. Dit doen we door te vragen naar waar de aandacht naar uitgaat bij deze doelgroep. Wat je kunt herinneren van mensen met een lichamelijke beperking. En op welke manier je gedrag van deze doelgroep beoordeelt. Na het zien van de kwaliteitenmuur vragen we of de beeldvorming genuanceerd is. En hoe dit wel of niet komt. Daarna zullen we vertellen over onze ervaringen met de groepering en hoe onze beeldvorming is verandert. Deze twee theorieën dragen bij aan het uitvoeren van de activiteit "de kwaliteitenmuur".  Deze theorieën dragen bij aan het ontkrachten van de beeldvorming van de maatschappij over deze groepering.
Bron:
  • Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V., Moons, A., Bouman, G., & Caffin, E. (2013). Psychologie: Een inleiding. Amsterdam: Pearson.  
 Aankleding van de marktkraam
We hebben dit onderbouwd met de participerende observatie. Deze observatie bestaat uit passieve observatie, waarbij je als toeschouwer langs de zijlijn toekijkt(Baarda,2013). Hierdoor is het niet te confronterend voor de bezoekers en kunnen ze op een rustige manier kijken naar de voorwerpen en mogelijkheden die deze doelgroep heeft. De bezoeker van de manifestatie zal hierdoor een passieve rol innemen en niet actief bezig zijn. We hebben ons georiënteerd op de groepering en zijn erachter gekomen, dat de beeldvorming over deze groepering angst voor confrontatie oproept. We hebben daarom gekozen voor de passieve participatie, dit is laagdrempelig voor de bezoekers en niet te confronterend. Door verschillende spullen neer te leggen van deze groepering kunnen de bezoekers bekijken welke mogelijkheden deze groepering gebruikt om toch het leven te vergemakkelijken met een lichamelijke beperking. Ook met de keuzes van deze mogelijkheden hebben we er rekening mee gehouden dat deze niet te confronterend overkomen. We zullen ervoor kiezen om geen protheses te laten zien of andere angstwekkende dingen. We kiezen ervoor om juist de mogelijkheden te laten zien die positief overkomen tot de bezoekers, zoals aangepast bestek en bord, aantrekhulp bij de steunkousen, brillen, krukken en rolstoel.
 Bron:
  • Baarda, B. (2013). Basisboek kwalitatief onderzoek. Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek. Groningen: Noordhoff uitgevers bv
Nederlandse brandwonden stichting

Daarnaast hebben wij een popcornmachine gesponsord gekregen van een bedrijf. Met deze popcornmachine willen wij graag een goed doel steunen die te maken heeft met onze groepering. We willen graag iets terug doen voor het werkveld na alle ervaringen die we hebben meegemaakt in de praktijk.  We vonden het heel fijn dat onze doelgroep zo heeft opengestaan voor onze interviews en het geven van informatie. We weten dat op onze groepering een grote angst heerst door gebrek aan informatie en confrontatie. Wij zijn daarom bij ons zelf afgegaan welke lichamelijke beperkingen we het meest opvallend vinden en afschrikkend vinden. Dit hebben we gedaan door de gestaltebenadering te gebruiken. De gestaltebenadering is: verandert een onderdeel dan verandert de hele Gestalt(Zimbardo,2013). Met andere woorden is er iets afwijkend bij een persoon dan verandert de kijk op deze persoon. Van deze theorie hebben wij ingehaakt op het figuur- achtergrondprincipe. Wij hebben als groep besloten om de opbrengst van de verkochte popcorn te doneren aan het brandwonden stichting. Wij als groep vinden dat deze tak van de groepering gesteund mag worden, omdat zij afwijken volgens ons van de figuur- achtergrond principe en er te veel angst is rondom de tak van deze groepering. En willen daarom hun steunen als dank aan de leuke ervaringen die wij hebben opgedaan in dit blok. Door dit te doen dragen wij als groep bij aan Reciprociteit & exchange. Dat wil zeggen dat er een wederkerige uitwisseling van goederen of diensten tussen personen en groepen is(Connell,2002).
Bron:
  • Connell, R.W. (2002). Gender. Cambridge: Polity Press.
  • Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V., Moons, A., Bouman, G., & Caffin, E. (2013). Psychologie: Een inleiding. Amsterdam: Pearson.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten