Draaiboek manifestatie

Doelen:

Aan het eind van de manifestatie hebben wij de bezoekers van de manifestatie bewust gemaakt van de diversiteit van lichamelijke beperkingen die er zijn. Dit hebben wij gedaan door ervoor te zorgen dat op de manifestatie een aanbod van verschillende lichamelijke beperkingen komt. Waardoor de bezoekers inzien dat er ook kleine beperkingen, zoals een bril vallen onder lichamelijke beperkingen.
We willen dit meetbaar maken door tijdens de activiteiten een grote verscheidenheid van beperkingen aanbod te laten komen en te laten ervaren hoe het is om te leven met een beperking. Uiteindelijk willen ervoor zorgen dat de bezoekers een beeld krijgen, dat je sneller met een lichamelijke beperking te maken krijgt dan je denkt.

Aan het eind van de manifestatie hebben we de bezoekers uitgelegd hoe deze doelgroep het liefst gezien wilt worden. Dit hebben we gedaan aan de hand van ervaringen uit onze interviews en uitspraken van bekende Nederlanders met een beperking. Hierdoor gaat de bezoeker nadenken over hun eigen beeldvorming van de doelgroep. We willen dit meetbaar maken door te vragen hoe zij denken over deze doelgroep. Na het zien van de uitspraken en kwaliteiten willen we vragen of de beeldvorming is verandert en waarom wel of niet. Uiteindelijk willen we de bezoekers van de manifestatie meegeven  hoe deze groepering graag gezien wilt worden.

Aan het eind van  de manifestatie heeft de bezoeker een visueel beeld kunnen vormen over de hulpmiddelen die er zijn bij een beperking. Dit hebben wij gedaan door verschillende hulpmiddelen tentoon te stellen op onze kraam. Dit zal enerzijds als aankleding dienen, maar ook als ondersteuning om een beeld te kunnen vormen van de mogelijkheden die er zijn. We willen dit meetbaar maken door te vragen welke hulpmiddelen de bezoekers al kennen. Daarbij zullen wij een korte uitleg geven over de diverse hulpmiddelen die wij hebben meegenomen.  We hebben de overweging gemaakt om niet te confronteerden hulpmiddelen te laten zien, zodat het bij de bezoeker geen angst opwekt. Uiteindelijk zorgen wij ervoor dat de bezoeker een beeld kan vormen over de hulpmiddelen en informatie opdoet hoe deze hulpmiddelen werken.  

Activiteiten:

Wij hebben een aantal activiteiten die we gaan aanbieden tijdens de manifestatie. Een daar van is het spel der mogelijkheden. Bij dit spel is een groot doek gemaakt dat als spelbord zal dienen. Waarbij men moet gooien met een dobbelsteen en vooruit moet plaatsen met pionnen. Het spel kan gespeeld worden met minimaal 2 tot maximaal 4 personen. Er zijn verschillende vakjes op het veld. Als men op een roze vakje komt zal er een vraag komen over een lichamelijke beperking. Deze vragen worden ondersteund met theorie, foto’s en videomateriaal. Hierdoor kan de deelnemer een beeld krijgen over de gestelde vraag. Als men op de gele vakjes komt moet de deelnemer een doe opdracht doen. Hierbij moet een andere deelnemer een opdracht voorlezen die de ander dan zal moeten uitvoeren of raden. Dit kan bestaan uit liplezen, uitbeelden, blinddoeken of tekenen. Als men op een zwart vakje komt is er niks aan de hand en komt er geen vraag of opdracht. Wie het eerst op vakje 24 komt zal de winnaar zijn. We zorgen voor een afwisseling van informatief en dynamica in het spel. We hebben ervaren dat het spel dan leuker is, waardoor de deelnemers eerder worden uitgenodigd om mee te doen. We willen door middel van de vragen en de opdrachten de deelnemers bewust maken van de diversiteit van lichamelijke beperkingen. Tevens zorgen we ervoor dat ze een beeld krijgen welke beperkingen onder lichamelijke beperkingen vallen. Enkele vragen zullen er aan bijdragen dat de deelnemer eyeopeners ziet. Zoals is stotteren een lichamelijke beperking of zwakt de hartspier ook af bij de ziekte van Duchenne. 

Een andere activiteit is de kwaliteitenmuur. Op deze muur zullen verschillende uitspraken staan van mensen met een lichamelijke beperking hoe zij hun beperking ervaren of hoe zij graag gezien worden. Voordat de bezoekers de kwaliteitenmuur zullen betreden vragen we welk beeld zij hebben over deze doelgroep. Na het betreden van deze doelgroep willen we het nog eens vragen en willen we kijken of het beeld is verandert. Daarbij zullen wij in het kort vertellen welke ervaringen wij hebben opgedaan door in contact te komen met deze doelgroep. De onderbouwing van deze kwaliteitenmuur is gebouwd op de injectietheorie. De injectietheorie houdt in dat je activiteitvoorlichting door anderen serieuzer wordt genomen als je niet alles vanuit een perspectief bekijkt, maar ook een of twee tegenargumenten in je activiteit opnoemt.  Maar je moet er wel voor zorgen dat die tegenargumenten niet van doorslaggevende betekenis zijn. Tijdens deze activiteit laten we de beperking van een persoon zien, maar ook de kwaliteiten. En hoe zij graag gezien willen worden. En de theorie van schemavorming bij de waarnemer. Door vooraf te vragen welk beeld ze hebben komen we aan de hand van vragen erachter hoe de schemavorming bij de bezoekers is. Dit doen we door te vragen naar waar de aandacht naar uitgaat bij deze doelgroep. Wat je kunt herinneren van mensen met een lichamelijke beperking. En op welke manier je gedrag van deze doelgroep beoordeelt.

De aankleding bij onze kraam zal bestaan uit verschillende mogelijkheden die mensen helpen bij hun beperking. Zoals een rolstoel, krukken, bril, blindenstok, rollator en aangepast bestek. Door deze voorwerpen te tonen bij onze kraam willen we ervoor zorgen dat de bezoeker een beeld krijgt welke mogelijkheden er allemaal zijn bij een beperking. Hierdoor kan de bezoeker kijken door de ogen van deze doelgroep. En ziet welke mogelijkheden er zijn en hoe ze kunnen omgaan met hun beperking. We hebben dit onderbouwd met de participerende observatie. Deze observatie bestaat uit passieve observatie, waarbij je als toeschouwer langs de zijlijn toekijkt. Hierdoor is het niet te confronterend voor de bezoekers en kunnen ze op een rustige manier kijken naar de voorwerpen en mogelijkheden die deze doelgroep heeft. 

Achter de kraam zal een persoon van onze groep aan de hand van een onderbouwing vertellen welke keuzes we hebben gemaakt en waarom. Deze keuzes zullen onderbouwt worden met theorie uit de hoorcolleges en de taaktoetscolleges. Tevens zal de persoon in het kort uitleggen welke stappen we hebben ondernomen met betrekking tot de manifestatie. Hij/zij zal vertellen waarom we het onderwerp mensen met mogelijkheden hebben gekozen en het doel onderbouwen waarom wij de diversiteit van beperkingen onder de aandacht willen brengen bij de bezoekers. Daarnaast zal er een popcornmachine bij de kraam zijn. De opbrengst van de verkoop hiervan zal geschonken worden aan een goed doel voor mensen met een lichamelijke beperking. 

Planning:

Activiteiten
Het spel der mogelijkheden
De kwaliteitenmuur
Aankleding en mogelijkheden
Onderbouwing en popcornmachine
Wie
Iedereen afwisseling.
Iedereen afwisseling.
Iedereen afwisseling.
Iedereen afwisseling.
 Wat
Een quizmaster die het spel zal begeleiden.
Een student die vraagt naar de beeldvorming vooraf, en na het zien van de kwaliteitenmuur.
Uitleg  bij de voorwerpen en de mogelijkheden van deze doelgroep.
Student geeft korte uitleg waarom we welke keuzes hebben gemaakt en bedient de popcornmachine.
Waar
Bij de kraam zal het spel der mogelijkheden gespeeld worden.
Bij de kraam zal de kwaliteitenmuur staan.
Bij de kraam zullen de voorwerpen liggen.
Bij de kraam zal de onderbouwing gegeven worden.
Wanneer
De hele dag door.
De hele dag door.
De hele dag door.
De hele dag door.
Waarom
Door het spel wordt de bezoeker zich bewust van de diversiteit van lichamelijke beperkingen.
Door de kwaliteitenmuur laten we de kwaliteiten zien hoe deze doelgroep graag gezien wilt worden.
Door verschillende voorwerpen mee te nemen wordt het voor de bezoeker visueel welke mogelijkheden er zijn voor lichamelijke beperkingen.
Door onderbouwing te geven wordt ons verhaal serieus genomen, omdat we het kunnen onderbouwen met theorie. De popcornmachine heeft als doel om een goed doel te steunen in onze doelgroep.
Hoe
Door de begeleiding van een student.
Door een student zal de bezoeker begeleid worden.
De student zal een verhaal vertellen bij de voorwerpen.
De student zal vertellen waarom we welke keuzes hebben gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten