Doelen:
Aan het eind van de manifestatie hebben wij de
bezoekers van de manifestatie bewust gemaakt van de diversiteit van lichamelijke
beperkingen die er zijn. Dit hebben wij gedaan door ervoor te zorgen dat op de
manifestatie een aanbod van verschillende lichamelijke beperkingen komt.
Waardoor de bezoekers inzien dat er ook kleine beperkingen, zoals een bril
vallen onder lichamelijke beperkingen.
We willen dit meetbaar
maken door tijdens de activiteiten een grote verscheidenheid van beperkingen
aanbod te laten komen en te laten ervaren hoe het is om te leven met een
beperking. Uiteindelijk willen ervoor zorgen dat de bezoekers een beeld
krijgen, dat je sneller met een lichamelijke beperking te maken krijgt dan je
denkt.
Aan het eind van de
manifestatie hebben we de bezoekers uitgelegd hoe deze doelgroep het liefst
gezien wilt worden. Dit hebben we gedaan aan de hand van ervaringen uit onze
interviews en uitspraken van bekende Nederlanders met een beperking. Hierdoor
gaat de bezoeker nadenken over hun eigen beeldvorming van de doelgroep. We willen
dit meetbaar maken door te vragen hoe zij denken over deze doelgroep. Na het
zien van de uitspraken en kwaliteiten willen we vragen of de beeldvorming is
verandert en waarom wel of niet. Uiteindelijk willen we de bezoekers van de
manifestatie meegeven hoe deze groepering
graag gezien wilt worden.
Aan het eind van de manifestatie heeft de bezoeker een visueel
beeld kunnen vormen over de hulpmiddelen die er zijn bij een beperking. Dit hebben wij
gedaan door verschillende hulpmiddelen tentoon te stellen op onze kraam. Dit zal
enerzijds als aankleding dienen, maar ook als ondersteuning om een beeld te
kunnen vormen van de mogelijkheden die er zijn. We willen dit meetbaar maken
door te vragen welke hulpmiddelen de bezoekers al kennen. Daarbij zullen wij
een korte uitleg geven over de diverse hulpmiddelen die wij hebben
meegenomen. We hebben de overweging
gemaakt om niet te confronteerden hulpmiddelen te laten zien, zodat het bij de
bezoeker geen angst opwekt. Uiteindelijk zorgen wij ervoor dat de bezoeker een
beeld kan vormen over de hulpmiddelen en informatie opdoet hoe deze
hulpmiddelen werken.
Activiteiten:
Wij hebben een aantal
activiteiten die we gaan aanbieden tijdens de manifestatie. Een daar van is het
spel der mogelijkheden. Bij dit spel is een groot doek gemaakt dat als spelbord
zal dienen. Waarbij men moet gooien met een dobbelsteen en vooruit moet
plaatsen met pionnen. Het spel kan gespeeld worden met minimaal 2 tot maximaal
4 personen. Er zijn verschillende vakjes op het veld. Als men op een roze vakje
komt zal er een vraag komen over een lichamelijke beperking. Deze vragen worden
ondersteund met theorie, foto’s en videomateriaal. Hierdoor kan de deelnemer
een beeld krijgen over de gestelde vraag. Als men op de gele vakjes komt moet
de deelnemer een doe opdracht doen. Hierbij moet een andere deelnemer een
opdracht voorlezen die de ander dan zal moeten uitvoeren of raden. Dit kan
bestaan uit liplezen, uitbeelden, blinddoeken of tekenen. Als men op een zwart
vakje komt is er niks aan de hand en komt er geen vraag of opdracht. Wie het
eerst op vakje 24 komt zal de winnaar zijn. We zorgen voor een afwisseling van
informatief en dynamica in het spel. We hebben ervaren dat het spel dan leuker
is, waardoor de deelnemers eerder worden uitgenodigd om mee te doen. We willen
door middel van de vragen en de opdrachten de deelnemers bewust maken van de
diversiteit van lichamelijke beperkingen. Tevens zorgen we ervoor dat ze een
beeld krijgen welke beperkingen onder lichamelijke beperkingen vallen. Enkele
vragen zullen er aan bijdragen dat de deelnemer eyeopeners ziet. Zoals is
stotteren een lichamelijke beperking of zwakt de hartspier ook af bij de ziekte
van Duchenne.
Een andere activiteit
is de kwaliteitenmuur. Op deze muur zullen verschillende uitspraken staan van
mensen met een lichamelijke beperking hoe zij hun beperking ervaren of hoe zij
graag gezien worden. Voordat de bezoekers de kwaliteitenmuur zullen betreden
vragen we welk beeld zij hebben over deze doelgroep. Na het betreden van deze
doelgroep willen we het nog eens vragen en willen we kijken of het beeld is
verandert. Daarbij zullen wij in het kort vertellen welke ervaringen wij hebben
opgedaan door in contact te komen met deze doelgroep. De onderbouwing van deze
kwaliteitenmuur is gebouwd op de injectietheorie. De injectietheorie houdt in
dat je activiteitvoorlichting door anderen serieuzer wordt genomen als je niet
alles vanuit een perspectief bekijkt, maar ook een of twee tegenargumenten in
je activiteit opnoemt. Maar je moet er
wel voor zorgen dat die tegenargumenten niet van doorslaggevende betekenis
zijn. Tijdens deze activiteit laten we de beperking van een persoon zien, maar
ook de kwaliteiten. En hoe zij graag gezien willen worden. En de theorie van
schemavorming bij de waarnemer. Door vooraf te vragen welk beeld ze hebben
komen we aan de hand van vragen erachter hoe de schemavorming bij de bezoekers
is. Dit doen we door te vragen naar waar de aandacht naar uitgaat bij deze
doelgroep. Wat je kunt herinneren van mensen met een lichamelijke beperking. En
op welke manier je gedrag van deze doelgroep beoordeelt.
De aankleding bij onze
kraam zal bestaan uit verschillende mogelijkheden die mensen helpen bij hun
beperking. Zoals een rolstoel, krukken, bril, blindenstok, rollator en
aangepast bestek. Door deze voorwerpen te tonen bij onze kraam willen we ervoor
zorgen dat de bezoeker een beeld krijgt welke mogelijkheden er allemaal zijn
bij een beperking. Hierdoor kan de bezoeker kijken door de ogen van deze
doelgroep. En ziet welke mogelijkheden er zijn en hoe ze kunnen omgaan met hun
beperking. We hebben dit onderbouwd met de participerende observatie. Deze
observatie bestaat uit passieve observatie, waarbij je als toeschouwer langs de
zijlijn toekijkt. Hierdoor is het niet te confronterend voor de bezoekers en
kunnen ze op een rustige manier kijken naar de voorwerpen en mogelijkheden die
deze doelgroep heeft.
Achter de kraam zal
een persoon van onze groep aan de hand van een onderbouwing vertellen welke
keuzes we hebben gemaakt en waarom. Deze keuzes zullen onderbouwt worden met
theorie uit de hoorcolleges en de taaktoetscolleges. Tevens zal de persoon in
het kort uitleggen welke stappen we hebben ondernomen met betrekking tot de
manifestatie. Hij/zij zal vertellen waarom we het onderwerp mensen met
mogelijkheden hebben gekozen en het doel onderbouwen waarom wij de diversiteit
van beperkingen onder de aandacht willen brengen bij de bezoekers. Daarnaast
zal er een popcornmachine bij de kraam zijn. De opbrengst van de verkoop
hiervan zal geschonken worden aan een goed doel voor mensen met een
lichamelijke beperking.
Planning:
Activiteiten
|
Het spel der
mogelijkheden
|
De kwaliteitenmuur
|
Aankleding en
mogelijkheden
|
Onderbouwing en
popcornmachine
|
Wie
|
Iedereen
afwisseling.
|
Iedereen
afwisseling.
|
Iedereen
afwisseling.
|
Iedereen
afwisseling.
|
Wat
|
Een quizmaster die
het spel zal begeleiden.
|
Een student die
vraagt naar de beeldvorming vooraf, en na het zien van de kwaliteitenmuur.
|
Uitleg bij de voorwerpen en de mogelijkheden van
deze doelgroep.
|
Student geeft korte
uitleg waarom we welke keuzes hebben gemaakt en bedient de popcornmachine.
|
Waar
|
Bij de kraam zal het
spel der mogelijkheden gespeeld worden.
|
Bij de kraam zal de
kwaliteitenmuur staan.
|
Bij de kraam zullen
de voorwerpen liggen.
|
Bij de kraam zal de
onderbouwing gegeven worden.
|
Wanneer
|
De hele dag door.
|
De hele dag door.
|
De hele dag door.
|
De hele dag door.
|
Waarom
|
Door het spel wordt
de bezoeker zich bewust van de diversiteit van lichamelijke beperkingen.
|
Door de
kwaliteitenmuur laten we de kwaliteiten zien hoe deze doelgroep graag gezien
wilt worden.
|
Door verschillende
voorwerpen mee te nemen wordt het voor de bezoeker visueel welke
mogelijkheden er zijn voor lichamelijke beperkingen.
|
Door onderbouwing te
geven wordt ons verhaal serieus genomen, omdat we het kunnen onderbouwen met
theorie. De popcornmachine heeft als doel om een goed doel te steunen in onze
doelgroep.
|
Hoe
|
Door de begeleiding
van een student.
|
Door een student zal
de bezoeker begeleid worden.
|
De student zal een
verhaal vertellen bij de voorwerpen.
|
De student zal
vertellen waarom we welke keuzes hebben gemaakt.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten